Czym jest dress code?

Osoby, które rozpoczynają swoją pierwszą pracę w dużych korporacjach, bardzo często spotykają się z określeniem dress code. Firmy, dla których istotną kwestią jest budowanie profesjonalnego i ujednoliconego wizerunku, powinny zadbać nie tylko o doświadczenie oraz kompetencje zatrudnionych pracowników, ale również o to, w jaki sposób wyglądają oni, będąc w biurze. Dotyczy to w szczególności stanowisk, które opierają się na bezpośrednim kontakcie z partnerem biznesowym, kontrahentem lub też klientem. Właściwy ubiór jest w stanie budować profesjonalny wizerunek pracownika, a co za tym idzie – całego przedsiębiorstwa. A jak powszechnie wiadomo, każdy chce współpracować z profesjonalistami. Z tego właśnie powodu dress code zaczął być wprowadzany nie tylko przez korporacje, ale również mniejsze firmy, chcące budować spójny wizerunek.

Wizerunek w firmie powinien być neutralny, tak by na pierwszy plan wysuwała się przede wszystkim twarz, która jest narzędziem pracy. Komunikacja jest niezwykle istotna, szczególnie w bezpośrednim kontakcie z klientem, dlatego też nic nie powinno odwracać od niej uwagi. Wymagany dress code powinien być więc schludny, niewyzywający, klasyczny oraz elegancki. Etykieta związana z ubiorem zaczyna przybierać coraz bardziej sformalizowane formy. W wielu przypadkach zdarza się, że w regulaminach firm znaleźć można nie tylko zapisy związane z noszeniem określonych ubrań, ale również dodatków oraz makijażu.

Dress code może się od siebie różnić

W zależności od charakteru działalności danej firmy, mogą w niej obowiązywać stroje mniej lub bardziej formalne. Oczywiście do najbardziej sformalizowanych branż zaliczyć można przede wszystkim instytucje finansowe, firmy podatkowe, kancelarie pracownicze oraz banki, które w jasny i dokładny sposób określają dress code każdego zatrudnionego pracownika. Jednak pracownicze uniformy różnią się od siebie w zależności od charakteru przedsiębiorstwa. Osoby mające bezpośredni kontakt z klientem mogą być objęte nieco bardziej restrykcyjnymi zasadami lub też zobligowane do noszenia ujednoliconych ubrań, w przeciwieństwie do pracowników, którzy zajmują inne stanowiska. Jednak istnieję pewne niepisane zasady, które powinni przestrzegać wszyscy pracownicy, niezależnie od stanowiska, na jakim pracują.

Te zasady to przede wszystkim:

  • elegancja i schludność – należy pamiętać o tym, że strój, który nosimy, powinien być zawsze czysty i niewygnieciony. Najlepiej więc zaopatrzyć się w ubranie dobre gatunkowo, które zostały uszyte z niegniotących się materiałów.
  • harmonia – bardzo istotną kwestią jest, by dress code ze sobą współgrał. Warto więc zwrócić uwagę na to, by ubrania były dopasowane do charakteru działalności danej firmy.
  • minimalizm – w przypadku dress code’u nie należy przesadzać z nadmiarem kolorów. Ubranie powinno być w stonowanej kolorystyce, najlepiej w odcieniach szarości, beżu lub granatu. Niepożądane jest również zakładanie nadmiaru biżuterii.
  • dopasowanie do figury – jest to kwestia niezwykle istotna, która jednocześnie bywa często bagatelizowana. Budowanie profesjonalnego wizerunku wiąże się w głównej mierze z umiejętnością odpowiedniego doboru stroju oraz świadomością własnej sylwetki. Dress code powinien być więc określony w taki sposób, by każda osoba, niezależnie od figury, mogła czuć się w nim możliwie jak najbardziej swobodnie.

Dress code – czy warto go wdrażać?

Powyższe przykłady wyraźnie pokazują, że dress code może przynieść firmie wiele korzyści. Ujednolicając wizerunek zatrudnionych pracowników sprawiasz, że wyglądają oni o wiele bardziej profesjonalnie, przez co wzbudzają większe zaufanie. Ma to szczególnie istotne znaczenie w przypadku osób mających bezpośredni kontakt z klientem, lecz nie tylko, dlatego też na jego wdrożenie decydują się już nie tylko duże korporacje, ale i mniejsze przedsiębiorstwa.

Leave a comment

Lokalizacja

Stacjonuje na terenie Warszawy i Częstochowy ale bez problemu docieram do każdego zakątka Polski!

Znajdź mnie na:

Newsletter

Wszelkie prawa zastrzeżone dla Marta Pożarlik @2018